Reklamy pro náctileté - prosím, přestaňte

3. října 2017 v 1:14 | Kira |  Úvahy
Jak byste charakterizovali typické puberťáky jednadvacátého století? Pořád jsou na telefonech, kde sjíždí internety, nedokáží respektovat autority a za své vzory považují Youtubery (pro fajnšmekry jůtůbery, samozřejmě)? Nesmíme zapomenout na fakt, že hrají brutální hry a tím se z nich stávají psychopati. Počítače totiž můžou za všechno.
Alespoň tak se mi zdá, že tuto pubertální masu vidí média kolem nás. Zamysleli jste se někdy nad tím, jak takový puberťák v obyčejné reklamě vypadá?

Určitě jste se někdy dívali na nějaký typický americký film o středoškolácích, kde chodbu lemují skřínky, roztleskávačky se promenádují v úboru a fotbalisti v mikinách se školní výšivkou. Ten nejhezčí kluk chodí s nejhezčí holkou, on hraje fotbal, ona je roztleskávačka. Hlavní postava filmu je krásná divka, ke které se všichni chovají, jako by vylezla z popelnice, a na konci filmu už spokojeně drží za ruku svého přítele fotbalistu, zatímco se hlavní roztleskávačka neskrývaně vzteká. Některé stereotypy v těchto filmech dokáží být k popukání, ale snad krom toho, že v daných filmech hrají herci kolem třicítky, mi toho na nich tolik nevadí. Pravdou je, že když jsem pak přehlcena dojmy z těchto filmů přišla na střední, měla jsem pocit, že jsem asi dorazila někam jinam. Zvlášť, když nikdo nevypadal na těch "pubertálních" třicet.
To byla ovšem taková menší odbočka.

Přijde mi, že se marketingová oddělení firem dnes snaží zapůsobit na mladou generaci velmi pozoruhodně vtíravým způsobem. Všichni si všímáme, že se do reklam a internetových kampaní na internetu dostává přehršel Youtuberů. Firmám to vydělává, Youtubeři mají peníze i výhody a tento mutuální vztah nenarušuje žádný zásadní problém. Dospělí si mohou na "jůtůbery" vesele nadávat.
Nejsem člověk, co by je horečně sledoval, ale tvorba několika z nich mi nepřipadá bezvýznamná. O všech se to ale tvrdit nedá, že ano.
Další věcí, která se zdá být v teenagerské tematice hodně používána, je "pubertální mluva."
Obvykle tedy vezmou dítě, co vypadá na čtrnáct, navléknou na ně "hustý hadry", aby vypadalo drsně, a potom se z něj začnou lihout věty typu "Hej madr, půjč mi litra na vohoz, plís."

Nedávno jsem takhle zahlédla reklamu na jedno kino, snad ohledně on-line vstupenek. Je totiž jen jedna věc, která mi z ní uvízla v paměti. Na plakátu se šokovaná mladá dívka obrací na další nadšenou dívku a prohlašuje něco ve stylu "ČEKUJ tuhle stránku..."
V tu chvíli ve mně zemřel další kus víry v tento svět. Ruku na srdce, používá tu někdo starší třinácti let slovo čekuj? Brrr.

Další věc. Koukněte se na tuhle reklamu.
Hotovo? Žijete? Výtečně.
Opravdu si o nás myslí, že z úst vypouštíme "OMG! WTF! LOL!" místo běžné komunikace?
Mimoto jako další prohřešek vnímám slovo "Spořka". Kdybych seriózně použila tohle slovo, budu se opravdu velmi stydět.

Reklamy se snaží ukázat puberťáky jako "ty, co jsou hrozně drsný a cool, žejo", ale jejich snaha je spíše kontraproduktivní. Říká se, že špatná reklama je dobrá reklama, ale opravdu jde o tohle téměř všem firmám, jejimž reklamám se teď mladá generace směje?
Nevím, jestli jste postřehli i facebookovou kampaň Bon Pari, ale z nějakého důvodu je ta reklama prostě zvláštním způsobem divná. Jen si přečtěte komentáře. Administrátoři stránky se snaží bránit tím, že odpovídají jejich vlastním "meme" obrázkem, ale nemá to valné výsledky.

Pro ty, kdo neví, co jsou memes, přikládám odkaz na Wikipedii. Pokud si onen článek přečte i člověk, který se s nimi setkává, může si všimnout, že mnohé z příkladů jsou už staré, či dokonce zapomenuté. Nejsem si sice úplně jistá, jak se z obrázku či videa stává virál, ale když už se tak stane, zaplaví to váš panel příspěvků, zejména pokud sledujete zahraniční stránky s memes, a na nějakou dobu nenatrefíte na nic jiného. Nicméně každý meme má svoji životnost a nové obrázky, praštěná videa nebo výroky osobností vznikají tak rychle a často, že nemůžete na memes stavět něco stabilního. Memes jsou neuchopitelná a já osobně se v nich také ztrácím. Proto když někdo dospělý přijde na nápad, co bude souviset s memes, než ho vůbec stihne firma prosadit, aktualita daného meme už bude dávno v tahu. Nemá cenu se o to snažit, vážně.

A jak bych to shrnula? Kdyby tohle četl nějaký tvůrce reklam, jež jsem tu rozebrala, chci, abyste věděli, že to nepíšu, abych vás ponížila nebo naštvala. Chci vám jen otevřít oči. Tak moc se snažíte si představit dnešní puberťáky, až je to přes čáru. Nemusíte se snažit podlézat tím, že do reklamy naházíte věci, o kterých si myslíte, že je máme rádi nebo je říkáme. Takhle to nefunguje.
Neberte puberťáky jako jiný živočišný druh. Neškatulkujte. Možná tu jsou tací, co jsou jako vystřižení z oněch reklam, ale k ideálu dospívajícího člověka to má hodně daleko.
Jsme taky jenom lidi, a jsme rozdílní.
Nemusíte se snažit být cool. Stačí, aby to, co chcete sdělit, mělo smysl.

S láskou Kira
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Co mám psát víc?

Deník citlivé puberťačky 39.5% (64)
Dopisy panu X 8.6% (14)
Poezie 14.8% (24)
11:11 7.4% (12)
Příběhy 4.3% (7)
(Nejen) tramvajové romance 8% (13)
Záblesky romantiky 3.1% (5)
Úvahy 9.3% (15)
Témata týdne 4.9% (8)

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 3. října 2017 v 8:31 | Reagovat

Spořka nepoužívají puberťáci, to používají rodiče od čtyřiceti vejš! :D To mám odpozorováno! :D Ale tak je vždycky vtipný, když se filmaři pokouší vymyslet scénář pro pubertální dialog. To nikdy nedaj. Protože každá generace má svůj jiný slang a většinou se absolutně netrefí. Ale jestli je to v reklamách, to mě naštěstí nechává chladnou. Televizi nemám, zato mám pořádně nastavené adblocky a z youtuberů sleduju jen jednoho, který se snaží mluvit rozumně obsahem i formou  nebo naopak dělá úmyslné a naplánované hovadiny. A on pak člověk takhle opravdu úplně vypadne ze všech reklam :D

2 Magda Magda | Web | 3. října 2017 v 10:56 | Reagovat

Jsem docela ráda za adblock a absenci televize :D ale zrovna memy jsou dobrý, když je umíš použít. Přijde mi akorát, že nestíhají dobu, deal with it je moje puberta, ne ta vaše :D Ale jinak v době mý puberty to bylo (až na youtubery) podobný. Nikdo si nedal práci, aby zjistil, jaká jejich cílovka je, pracovali s tím, že si myslí, jaká je. A jak už to tak bývá, realita byla značně vedle :)

3 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 3. října 2017 v 11:46 | Reagovat

Já si myslím, že jde o to vytvořit špatnou reklamu na kterou budou negativní reakce. Protože dobře zpracovanou reklamu si lidi mezi sebou nepošlou dál, ani se o ní v běžné konverzaci (ať už z očí do očí nebo pomocí soc. sítě) nezmíní. Na rozdíl od trapně vypadající nepovedené reklamy, kterou si lidi mezi sebou pomluví, někde to budou sdílet anebo napíšou článek s několika příklady špatných reklam. 8-) Což jsi udělala právě teď, protože já o těch reklamních kampaních třeba vůbec neslyšela.
Ale tím neříkám, že je to něco špatného nebo tak, jen je to názorný příklad, proč je efektivnější tvořit raději špatné reklamy. Bohužel estetická hodnota na tom velmi trpí. Ale estetika bohužel nevydělává.

4 Heaven Heaven | Web | 3. října 2017 v 11:59 | Reagovat

Reklamy jsou svět, který moc nechápu. Mezi puberťáky už se tolik nepohybuju, ale nechce se mi věřit, že by někdo takhle mluvil...?

5 Eliss Eliss | Web | 3. října 2017 v 13:13 | Reagovat

Někdy si myslím že by mi bylo bez internetu mnohem lépe. Chytrý telefon nemám a ani jej nechci ;-)

6 stuprum stuprum | Web | 3. října 2017 v 14:12 | Reagovat

Pokud jsi chytřejší než tvůj telefon, tak ho samozřejmě nepotřebuješ. V opačném případě však v překrásném světě nepřežiješ.

7 Joina Joina | Web | 3. října 2017 v 14:57 | Reagovat

Jo to máš pravdu. Nezapomenu na to, když jsem nastoupila do oboru, kde byli všichni o sedm let mladší a nezapomenu na to, že byli všichni na mobilu a  jedna holka se chvástala tím, že si do roka rozbyla už šest iphonů. A já se jenom ptám kde na to rodiče mají brat?
A co kdo mluví je taky jeho věci, s nějakýma slovama se občas setkávám, třeba to může být výchovou či částí kraje?

8 Kira Curatio Kira Curatio | Web | 3. října 2017 v 19:35 | Reagovat

[1]: Tak aspoň vím, že to slovo není úplně vymyšlený :D Díky!  Já jen, že to znělo jako další cihla k vybudování drsný teenage image :D Rozebírala jsem tu pouze to, co občas míjím ve městě nebo mi to naskočí na Facebooku. Televizní reklamy jsou kapitola sama o sobě :D
Na jednu stranu ti ale dost závidím :)

[2]: Jak jinak, že :D Jelikož jsme to už spolu rozebraly mimo, není nejspíš co dodat. Jo, a taky mám memes ráda, ale sama víš, jak jsou v tomhle odvětví používána.. :D

[3]: Souhlasím s tebou. Otázkou pro mě spíš bylo, jestli to je touha nás pochopit, nebo touha udělat co nejhorší reklamu. Nebo obojí? Mě reklamy docela zajímají a dokážu ocenit dobrý nápad, jenže všichni můj zájem samozřejmě nesdílí. Kdo ví, třeba tohle byl opravdu záměr :) Děkuji za komentář :)

[4]: Přesně!

[5]: Jo, divila by ses, co všechno na tebe kromě tohohle vyskočí :)

[7]: Možná takhle opravdu někdo mluví, ale jelikož stále chodím na střední a stýkám se s lidmi cílového věku denně, připadalo mi to dost podivné :D ale kdo ví, třeba si to někdo čte a říká si, že můj článek je naprosto OMG, WTF?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama